Tips til jakta

Før jaktastart
  • Trening
    • Tren opp hunden gradvis i god tid før jaktstart. En utrent hund vil yte dårlig, og kan få belastningsskader under høy aktivitet. Selv om den spiser korrekt kost, vil ikke dette gjøre underverker hvis hunden er dårlig trent.
  • Tilvenning av utstyr
    • Hvis man har kjøpt nytt utstyr til hunden (peiler, jaktdekken o.l.) bør dette testes og tilpasses før jaktstart. Det er viktig at hunden er fortrolig med utstyret, samt at det sitter slik det skal for å unngå gnagsår og ubehag under slipp. Husk: man yter ikke maksimalt med en stein i skoen.
  • Fôring
    • Det er viktig å øke fôringen av hunden i takt med økt aktivitet. En hund som er i høy aktivitet trenger et mye høyere kaloriinntak. Dette kan gjøres på forskjellige måter:
      • Metode 1: du kan øke fôrmengden gradvis. Denne metoden anbefales til hunder med lite-moderat aktivitetsøkning.
      • Metode 2: du kan gradvis tilvende hunden til et fôr med mer kcal. Denne metoden anbefales til hunder med moderat-høy aktivitetsøkning. Grunnen til dette er at hunden ikke vil få i seg nok kcal i den «vanlige» kosten, da porsjonen blir for stor for hunden å spise. Dette gjør at hunden går i negativ energibalanse, og vil yte dårligere. Vender man hunden gradvis over på et jaktfôr vil hunden få i seg mye mer kcal i en mindre porsjon.
    • Nedenfor ser du forskjellige alternativer til fôr både til de som har moderat og høyt aktivitetsnivå:

• Medisinsk
    • Tannstein: Visste du at tannstein gjør at hundens luktesans svekkes? Dette skyldes at tannstein har en sterk lukt, samt at det er lokalisert nærme nesen, noe som gjør at det overskygger de andre luktene i terrenget. Mye tannstein vil også føre til tannkjøttbetennelse (gingivitt), og som i verste fall fører til tannverk. Dette er smertefullt for hunden, og vil gjøre at den yter dårligere. Hundene viser gjerne ikke symptomer på munnhulesykdommer da dette er et svakhetstegn, og de lever etter «survival of the fittest». Sjekk derfor munnhulen nøye før jakta.
    • Nesemiddbehandling: nesemidd er en liten parasitt som lever i bihulene på hunden, og lever av døde hudceller. De er ikke farlige eller skadelige for hunden, men de kan bli veldig irriterende hvis det blir for mange av dem. Symptomer: dårlig sporing på jakt, nysing og innadvendt nysing. Mange velger å gi en forebyggende behandling før jaktstart for å sikre en optimal nesefunksjon.
Under jakta
  • Fôring
    • Måltider: Du bør gi hunden frokost tidlig på morgenen før jakt. Dette gjør at hunden har overskudd gjennom dagen. Etter en endt jaktdag bør hunden få en god porsjon middag etter at den har roet seg ned. 30-60 minutter etter hjemkomst.
    • Mellommåltider: Hunden trenger påfyll gjennom dagen, og vi anbefaler derfor at du har med lunsjpakker til hunden. Dette bør være mat/godbiter som inneholder mye energi/kcal, og som er lett å gi. På bildet under ser du fine alternativer til energirike lunsjpakker som det er lett å ha med i sekken.

• Vann
    • Det er veldig viktig at hunden får i seg nok vann under jakta. Noen hunder er flinke til å drikke, mens andre må man «lure» i væske. Dette kan gjøres med å bløtlegge fôret, eller ved å fôre suppe av f.eks. vom.
  • Hvile
    • Skal man ha lange dager ute i terrenget, så bør man la hunden få lengre hvilepauser. Lange økter = lange hvilepauser, korte økter = korte hvilepauser + noen lengre pauser utover dagen.
  • Helsesjekk
    • Gå alltid over hunden etter en endt jaktdag. Nedenfor er en liste med de vanligste problemene man vil se etter en endt dag i terrenget. Vet andre skader (akutt halthet, huggormbitt, store kuttskadet o.l.), bør man kontakte veterinær.
      • Såre poter: smør potene med potesalve for å holde de myke, samt bruk potesokker i terrenget. Hvis hunden har fått ordentlig såre poter, bør man ta noen dager pause.
      • Kloskade: det blør gjerne mye under en kloskade. Er hele klokapselene revet av, kan man avvente veterinærbesøk. Sitter det derimot igjen en bit av klokapselen må denne fjernes. Dette er svært smertefullt og man bør konsultere med veterinær.
      •  Kuttsår:
        • Små (0,5-1cm) og ikke dype: rens med sårvæske (saltvann, pyrecept, klorhexidin etc.) og følg nøye med de neste dagene om det blir betennelse i såret.
        • Medium til store(>1cm), eller dype penetrerende sår: kontakt veterinær for veiledning og behandling!
      • Øyne: mange kan oppleve at hunden før rennende øyne etter jakt. Dette kan komme av flere grunner, men på høsten kan det hende at hunden får stråfrø inn på øynene. Dette er smertefullt og kan skade hornhinnen, og bør kontrolleres/fjernes av veterinær. På bildet nedenfor ser dere alle gressfrøene som ble fjernet fra øynene til Egor.

Det er bedre å kontakte/rådføre seg med veterinær én gang for mye, enn én gang for lite!

Etter jaktaslutt
  • Overgang til normalfôr
    • Det kan være lurt å vende tarmen til normalfôr med mindre fettprosent for å unngå tarmproblematikk. Bland derfor jaktfôret med normalfôr en periode.
  • Nedtrapping av aktivitet
    • Etter en aktiv høst/vinter med mye aktivitet, bør man nedtrappe aktiviteten. Dette er det beste for hunden da den er vant til lengre dager med aktivitet, både fysisk og psykisk.