1 av 3 katter får nyreproblemer i løpet av livet

Katter er veldig flinke til å skjule at de er syke. Symptomer på nyresykdom hos katt kan være vanskelige å oppdage. Når man som eier oppdager en endring hos katten, har oftest over 75% av nyrekapasiteten gått tapt. Vi anbefaler derfor at man tar regelmessige helsekontroller av katten for å overvåke nyrefunksjonen.

Mulige årsaker

• Alder
  • Genetikk – noen raser har en medfødt risiko for nyresykdommer
  • Kreft
  • Feil ernæring
  • Forstyrret blodgjennomstrømming til nyrene
  • Hjertefeil
  • Høyt blodtrykk
  • Urinsykdommer / UVI
  • Forgiftning
  • Sekundært til andre sykdommer

Symptomer på nyresykdom

• Økt tørste/ drikker mer
  • Nedsatt appetitt
  • Vektnedgang
  • «Pjuskete»/ pelsen ser ikke bra ut
  • Sover mer
  • Nedstemt / depresjon
  • Dårlig ånde
  • Sår i munnhule
  • Tisser mer enn vanlig
  • Tisser mindre enn vanlig
  • Oppkast
  • Diaré eller forstoppelse
  • Blod i urinen

Hvordan finne ut om katten er nyresyk?

I dag finnes det er moderne blodprøve som tar ut nyresykdom allerede når 25% av nyrekapasiteten er tapt. Det vil si at vi kan diagnostisere sykdommen i et veldig tidlig stadium. I og med at katter gjerne ikke viser symptomer på nyresykdom før de har tapt over 75% av nyrekapasiteten, anbefaler vi en årlig helsekontroll og blodprøve av katten. Om vi da skulle oppdage påbegynnende sykdom, så vil vi kunne hjelpe katten din på en god måte.

Behandling

Hovedbehandlingen av nyresyke katter er en fôrendring. En nyresyk katt får nedsatt appetitt og det er derfor lettere å starte en behandling i et tidlig stadium av sykdommen, når katten din føler seg bra og fortsatt har normal appetitt. Senere i sykdomsforløpet er et fôrbytte gjerne vanskelig. På markedet i dag finnes det flere fôralternativer, slik at vi kan finne et skreddersydd fôr til din katt.

Ta kontakt for den årlige kontrollen av katten din, eller om du skulle ha noen spørsmål om nyresykdom hos katt.

Del dette

Lær mer om dyrene

Husker du Grommit?

I 2018 fikk Grommit en akutt allergisk reaksjon som endte med alvorlig pyodermi. Han kom daglig til klinikken for behandling, og overlevde heldigvis dette grusomme