Ikke la katten din være et hjem for innvollsorm!

Er det vanlig at katter får orm?

Orm, mark, innvollsorm, parasitt? Ja, det er veldig vanlig at katter smittes av en parasitt! Katten din blir stort sett smittet med parasitter opp til flere ganger i løpet av livet. De kan til og med bli smittet allerede før de er født! Da smittes de via livmoren eller via morsmelken.

Hvordan blir katten min smittet?

De ulike parasittene har forskjellige smitteveier. Katten smittes for eksempel av spolorm og bendelorm ved inntak av byttedyr som smågnagere.

Kan jeg se at katten min har blitt smittet?

Ja, man kan som regel oppdage at katten har fått parasitter. Bendelorm sees gjerne som små hvite riskorn i rompa/pelsen på lårene. Om katten din har fått spolorm, så vil man gjerne høre at katten begynner med hosting, harking, nysing og hvesing. Det er ikke alle parasittinfeksjoner som gir symptomer. Om man mistenker at katten har blitt smittet, kan veterinæren finne ut om din katt har blitt fått en parasittinfeksjon.

Behandling

Parasittinfeksjoner behandles gjerne med regelmessige behandlinger. Det finnes flere preparater på markedet – alt fra tabletter til dråper man kan dryppe i en skill i nakken. Ta kontakt, slik at vi kan finne den medisinen og forebyggende behandlingen som passer best til din katt.

Del dette

Lær mer om dyrene

Husker du Grommit?

I 2018 fikk Grommit en akutt allergisk reaksjon som endte med alvorlig pyodermi. Han kom daglig til klinikken for behandling, og overlevde heldigvis dette grusomme