Ernæring

Veterinærer har utdannelse som ernæringsfysiologer. Med vårt store fôrutvalg, så vil du derfor få den beste fôrveiledningen hos oss!

God og riktig ernæring er viktig for å opprettholde en god helse og forebygge sykdom hos dyr. Vi har god kunnskap innen ernæring og har over 350 forskjellig fôrtyper til hund og katt i butikken.Vi har både smaksgaranti og -10% på fôrene til Royal Canin, Eukanuba, Hill´s og Specific. Ta kontakt slik at vi kan finne det fôret som er best tilpasset ditt dyrs behov, samt sette opp en fôringsplan.

For å finne det fôret som passer dyret ditt best, er det noen faktorer som spiller inn. Dette er f.eks. art, alder, energinivå, smakspreferanser og sykdomshistorikk.

Art

En hund og en katt kan ikke leve av det samme fôret over en lengre periode uten å bli syke. Grunnen til dette er fysiologien til disse artene. En hund er det vi kaller omnivore (kjøtt- og planteeter/alteter), mens en katt er en carnivore (kjøtteter). Det er derfor viktig at fôret disse dyrene får er tilpasset behovet.

Alder

Det er viktig å ta i betraktning alderen på dyret. En valp og kattunge trenger en annen fôrsammensetning, enn en senior. Dette er nødvendig for å forebygge lidelse og sykdom hos de forskjellige aldrene.

Aktivitetsnivå

Ernæring for dyr med høyt energibehov

Et dyr med et høyt energinivå og som skal yte mye trenger gjerne et høyt inntak av kalorier. Eksempler på dette er katter som tilbringer mye tid ute eller en jakthund. For å møte dyret energibehov må man øke mengden mat. For enkelte dyr blir volumet av maten veldig stor hvis man skal fôre på hverdagskosten. Det finnes derfor høyenergifôr på markedet, som gjør at det er mye med kcal mer gram fôr, og fôringsvolumet vil derfor minke.

Ernæring for lavt med lavt energibehov

Enkelte dyr trenger et veldig lite kcal-inntak. Dette kan være dyr med et veldig lavt aktivitetsnivå eller overvektige dyr. For å få ned energibehovet ved kosten, så kan man minske fôringsmengden. Noen dyr vil oppleve å bli veldig sultne når matmengden blir veldig liten. På markedet i dag finnes det fôr hvor det er en veldig liten mengde kcal per gram. Det gjør at dyret kan spise et større volum mat, uten at kcal-inntaket øker.

Spesialfôr

Ved enkelte sykdommer og lidelser er eneste behandling endret kosthold. Eksempler på dette er diabetes, nyresykdom og fôrbetinget allergi.